lördag 23 maj 2009

Svårt är inte fult!

Som många kanske vet så är jag uppvuxen i en salong. Min mamma var afro frisör och hon hade en salong i sätra. Om jag inte tränade basket så var jag på salongen, ibland gjorde jag även mina läxor och åt middag där. Min mamma började permanenta mitt hår när jag var tolv och första gången jag fick sätta in en weave var när jag gick i gymnasiet.

Jag är stolt över henne för jag hade inte alls lätt hanterligt hår. Men vi gjorde allt från koola flätor till tofsar med grymma benor. Jag fick mycket uppmärksamhet för mitt hår men aldrig sa någon att det va fult. Personligen så ville jag ha lika rakt och långt hår som alla mina idoler hade på tv.

Som förälder är det viktigt att få barnen att förstå att annourlunda hår inte betyder fult utan speciellt. Det är viktigt att söka hjälp från frisörer om man själv inte känner att man kan hantera håret. Att permanenta är inte alltid dåligt att göra på barn, nu finns det väldigt milda varianter. Men mitt råd är att hitta andra lösningar först!

Här nedan är en länk till ett vidoe klipp från Tyra Banks show där de pratar om just detta.

http://www.worldstarhiphop.com/videos/video.php?v=wshhvjQOOzV8Po5y1BD3


Njut!

Kram Sarah

2 kommentarer:

Emzie sa...

Heej! Mitt namn är Emilia och jag är 14 år. Din historia påminer mycker om din, när jag var 11 år så börja jag permanenta håret eftersom jag tjajat på min mamma i evigheter att jag ville a hår som typ Beyoncé eller Tyra banks. Mitt hår var verkligen inte lätt hanterat, riktig afro som jag ärvt av mina föräldrar (min pappa är från jamica med väldigt "krulligt" hår, och min mamma är svensk med väldigt tjockt och självlokigt hår). Så jag har permanentat håret ett par gånger nu, fast det var ett år sedan jag gjorde det nu. Nu har mitt hår blivit väldigt tjockt som förut, men inte lika krulligt, det är fortfarande lite permanentat. Jag tycker det är jätte jobbigt att kamma mitt hår och hålla på och fixa det varje morgon för det är så tjockt. Så jag har tänkt ett tag nu på att permaneta lockigt, för att kanske kunna ha håret utsläppt, vilket jag inte haft på länge nu. Så min fråga är GÅR det att permanenta lockigt pågrund av min hårtyp och om du tycker jag ska göra det? Jag trivs inte med mitt hår just nu och skulle verkligen vilja veta vad jag ska göra med det om det inte går att permanenta lockar! Kram

Urban Hair sa...

Hej Emzie,

Jag tycker absolut inte att du ska permanenta lockigt. Jag tycker att du ska komma in på en gratis konultation så kan vi titta på håret och se vad vi kan göra på skonsammaste sätt för att förenkla din hår situation!